Päikeseelektrijaam Päikesepaneelid Lisaseadmed Infomaterjalid Tehtud tööd Firmast

Akude peamised klassid

Akud saab jagada nelja peamisse klassi: käivitus-; jõu-; statsionaarsed- ja väikeakud. Omavahel erinevad need peamiselt ehituse ja materjalide poolest, mille tulemusena saavutatakse erinev tühjakslaadimise- ja tsüklite karakteristika ning kasutegur:

  • Jõuakud (Traction batteries, Motive power batteries )

    Exide Classic tõstuliakud
    Exide Classic tõstukiakud
    Peamised pliiakude tüübid selles klassis on Avatud (FLA - Flooded Lead Acid), AGM, Geel ning Avatud toruplaat (OPzS) ja Geel toruplaat (OPzV).
    Jõuakud on mõeldud töötama suure tsüklite arvuga (>500) süvatühjenemise (50-80% mahtuvusest) režiimil. Neid kasutatakse elektriga töötavates sõidukites ja seadmetes nagu nt laotõstukid, golfikärud, puhastusseadmed. Hübriid- ja elektriautode juures kasutatakse jõuakudeks peamiselt liitiumakusid, mis on pliiakudest küll oluliselt kallimad aga samas paremate tehniliste parameetritega (kaal, mõõtmed, lubatud laadimise vool ja tühjenemise aste).
    Kõige populaarsemad jõuakud autonoomses taastuvenergia süsteemis on toruplaat pliiakud  (OPzS ja OPzV) , kuna neil on võrreldes lameplaat pliiakudega suurem tsüklite arv, pikem eluiga ning hea vastupidavus.

 

  • Käivitusakud ehk autoakud (SLI - Starting, Lighting and Ignition)

    Peamised pliiakude tüübid selles klassis on Avatud, AGM ja Geel.
    Paljude õhukeste akuplaatidega käivitusaku on võimeline lühikese aja jooksul andma väga suurt voolu, kuid omab samas vähest tühjakslaadimise tsüklite arvu. Tavalisi käivitusakusid ei soovitata kasutada taastuvenergia süsteemis, sest need ei ole mõeldud töötama süvatühjenemise režiimil ja see hävitaks aku üsna kiirelt.


    Varta käivitusaku
    Varta käivitusaku
    Kui kasutada käivitusakusid autonoomses taastuvenergia süsteemis, tuleks jälgida, et täislaetud aku ei tühjeneks rohkem kui 20% mahtuvusest ühe tsükli jooksul (n. 100Ah akust võib võtta 20Ah) ja nõnda võib saavutada isegi 2 aastase eluea.

    Mõned akude tootjad pakuvad autode ja väikelaevade tarvis käivitusakusid, mis on kombineeritud töötamaks ka süvatühjenemise režiimil. Neid akusid kasutatakse Eestis ka päris palju väikestes autonoomsetes taastuvenergia süsteemides. Tsüklite arv neil akudel on kuni 50% tühjenemise puhul tavaliselt vahemikus 200 kuni 500. Võrdluseks, et spetsiaalselt autonoomse taastuvenergia süsteemi tarvis mõeldud akude tsüklite arv 50% tühjenemise puhul on sõltuvalt tootjast ja mudelist 1200 kuni 4000.

 

  • Statsionaarsed akud e UPS-i akud

    Ultracell UPS-i aku
    Ultracell UPS-i aku
    Peamised pliiakude tüübid selles klassis on AGM ja Geel. Statsionaarsete akude põhiomadusteks on pikk eluiga ooterežiimil ja aeg-ajalt aset leidev  sügavtühjenemine (n elektri katkestused). Statsionaarsete akude tsüklite arv on aga üsna väike. Nende akudega puutume igapäevaselt kokku UPS-ide ja signalisatsiooni seadmete juures, kus need peavad tagama tagavara elektri varustuse.
    „Statsionaarseid“ akusid ei soovitata kasutada taastuvenergia süsteemis, sest nende eluiga on üsna lühike (ca 300 tsüklit) igapäevasel süvatühjenemise (50% aku mahtuvusest) režiimil töötades.
     
  • Väikeakud

    Väikeakud Panasonic
    Peamised akude tüübid selles klassis on Ni-Cd, Ni-Mh, Li-Ion, LiPo. Väikeakude omaduseks on suur vastupidavus pidevale süvatühjenemisele ja suure energiatiheduse tõttu väiksemad mõõdud ja kaal. Lisaks on nad hooldevabad ja taluvad hästi madalat temperatuuri. Need akud on peamiselt kasutuses elektroonikaseadmetes, elektritööriistades, mobiiltelefonides jne. Oma kõrge maksumuse tõttu kasutatakse neid akusid vaid taastuvenergia väikesüsteemides, kus akudele on esitatud kõrged tehnilised nõuded.
     

Taastuvenergia OÜ
12 aastat praktilist kogemust
taastuvenergeetika valdkonnas

562 03831

info@taastuvenergia.ee toimetamised Facebookis